qRUŽOK u karanteni - nesotvarivi identiteti

qRUŽOK u KARANTENI nastavljamo temom o gay identitetima koji se zbog svoje prirode nikada ne mogu do kraja ostvariti, jer zauvijek ostaju nešto što je potrebno iznova i iznova osmišljavati i izgrađivati kako na individualnoj tako i kolektivnoj razini. Inspiraciju za temu pronašli smo u knjizi Insult and the Making of the Gay Self, francuskog teoretičara, filozofa i sociologa Didiera Eribona, koji je konstatirao da gay povijest nema svoga kraja.



routine routine / 150 digital works by peter de potter


No, identity will always be something that must be created. What we have on our hands is something that is essentially unfinished. Instead of looking for repose, instead of looking for some collective or individual end of gay history in the complete and full adequation to oneself, we had better accept the inevitably provisional character - on both the individual and collective levels - of that it means to be gay.

Didier Eribon, Insult and the Making of the Gay Self, pg 117-118


Biti iskren sa samim sobom, bez sumnje je lakše za heteroseksualce, nego što je za homoseksualce. Heteroseksualci su kao dominantna skupina u društvu skoro pa cijeli svijet skrojili po svojoj mjeri. Za njih je osjećaj stabilnosti osiguran prije svega institucijama kao što su brak i obitelj, kao i cijelim seksualnim poretkom koji heteroseksualno ponašanje čini i legitimnim i normalnim. Isto stanje stvari može se opaziti i u institucijama kao što su škola, vojska, crkva, zakon pa čak i sport, jer i one utvrđuju i reproduciraju nepremostivu razliku između heteroseksualne norme s jedne i homoseksualnosti s druge strane. I to tako što nude pa i nameću prihvatljive obrasce za život, koje je poželjno imitirati da bi se osjećali kao kod kuće. Ukratko, heteroseksualci imaju već unaprijed servirane modele za život, pa ne moraju smišljati što im je to za činiti u životu - naravno, ako ne žele ili im to ne pada na pamet.

Za homoseksualce pak život piše potpuno druge priče. Njihov život nije unaprijed zadan, samo je stigmatiziran izvanjskom, društvenom definicijom koja takav život tretira kao patologiju ličnosti ili kao društvenu devijaciju. Kada donesu odluku da se više neće pretvarati, da će izaći iz ormara, oni zapravo prelaze iz stanja skučenosti u kojem nisu mogli biti ono što jesu u stanje obilježeno osjećajem nesigurnosti jer po prvi put započinju ispoljavati nepatvorenog sebe. Dakle, oni odbacuju identitet koje im je dodijelilo društvo, nadilaze osjećaj nemoći te prestaju s pokoravanjem društvenom poretku, a time i kreću s izgradnjom vlastitog identiteta - i tako se opet suočavaju s poteškoćama.

Dok heteroseksualci, kao što smo već rekli, imaju ponuđene obrasce za život, koje je poželjno imitirati, gejevi i lezbe imaju samo identitet nametnut od strane društva koji je sam po sebi u kategoriji neprikladnog i neprihvatljivog. Drugim riječima, njima se ne nudi prikladan i prihvatljiv model života, kojeg mogu oponašati, pa se ispred njih nakon prvog coming out-a rastvara prostor slobode u kojem tek trebaju pronaći autentičnog sebe. Tako se može reći da gej i lezbijski identitet u svojoj biti je identitet bez identiteta, neizbježno raznovrstan, identitet bez suštine, onaj kojeg tek treba osmisliti.

Da bi ga se osmislilo potreban je rad na sebi, odnosno, kako ističe francuski filozof Michel Foucault, potrebna je homoseksualna askeza - što bi značilo da se gejevi i lezbe moraju disciplinirati kako bi se samooblikovali, kako bi osvijestili pa i oslobodili se od osjećaja nepodobnosti koji im je ugrađen duboko u svijest i koji uvelike obilježava svakodnevni život. Konstantan rad na sebi, nažalost, ne jamči neki definitivan i stabilan identitet - od te iluzije čini se da je pametno odustati. Jer ono što držimo u svojim rukama je nešto što je suštinski nedovršivo. Pa tako umjesto očekivanja da ćemo jednom otpočinuti po pitanju razvijanja identiteta, ispada da je razumnije prihvatiti neizbježnu privremenost onoga što znači biti lezba ili gej.

Sa željom da se uključite u raspravu i da nam otkrijete što vi mislite o nedovršivom gej i lezbijskom identitetu, pripremili smo nekoliko pitanja. Ono što nas najviše interesira je kako ste vi razvijali svoj identitet? Jeste li se nakon prvog coming out-a, odnosno izlaska iz ormara osjećali kao da se nalazite u neobranom grožđu? Jeste li samom sebi u međuvremenu postali podobni? Ili se osjećate da će vaš cijeli život biti obilježen jednim velikim istraživanjem i projektiranjem vlastite slobode? Vaše dgovore i komentare možete poslušati u emisiji koja ide za dva tjedna.

qRUŽOK je dio programske linije qRADIONICE koju kolektiv queerANarchive provodi uz financijsku podršku Ministarstva kulture RH. Rad kolektiva queerANarchive financijski podržava Zaklada Kultura nova.

Primjedbe

Popularni postovi