qIZLOŽBA - Beirtut Sun Tanners
U subotu, 2. lipnja u 12 sati u Staroj gradskoj vijećnici u Splitu otvara se izložba Bejrutski kupači. Autor fotografija francuski je fotograf s londonskom adresom Vianney Le Caer, a fotografije prate grupu lokalnih muškaraca koji se u zimskom periodu sunčaju i kupaju na plaži Američkog sveučilišta u Beirutu. Izložba je dio qFEST-a, Festivala drugog i drugačijeg koji se odvija u susret Splitskom prideu te se može razgledati svakim danom osim ponedjeljka od 9 do 21 sat zaključno s 9. lipnja.
Izložba Vianney Le Caera, francuskog fotografa s londonskom adresom, predstavlja seriju od dvadesetak fotografija u boji objedinjenih pod zajedničkim nazivom Beirut Sun Tanners. Fotografije prate grupu lokalnih muškaraca koji se u zimskom periodu sunčaju i kupaju na plaži Američkog sveučilišta u Beirutu. Prikazi osunčanih muškaraca različite životne dobi u trenutcima zaigrane komunikacije, međusobnog apliciranja krema za sunčanje ili brijanje torza i leđa otkrivaju zanimljivu dinamiku ove neobične zajednice. Uz ove prizore, koji očito svjedoče o svojevrsnom kultu tijela, nailazimo i na, zapadnom oku iznenađujuće, trenutke molitve koja se neometano odvija paralelno uz prikazanu dokolicu. Upravo su ti motivi jedini pokazatelji, uz naravno sam naziv ciklusa, koji govore o specifičnom geopolitičkom kontekstu nastanka rada.
Primarni interes Le Caera je dokumentarna i reportažna fotografija. Radeći za velike svjetske fotografske agencije, kao i za međunarodne neprofitne organizacije, fotografskim je aparatom zabilježio potresne scene na ratnim područjima Ukrajine, Iraka, Sirije, Konga i dr. Te se fotografije ističu iznimnim vizualnim senzibilitetom koji izdvaja iz brutalne svakodnevnice neobične prizore koji bojom ili formom ipak evociraju ljepotu života. U takvom se kontekstu serija Bejrutskih kupača može shvatiti kao odmak od dominantnog geopolitičkog narativa, alternativno bilježenje stvarnosti, svojevrsni predah i podsjećanje na jednostavnost i radost svakodnevnog života. Eskapistički predznak ovih fotografija pojačan je i činjenicom da se u neposrednoj blizini snimljene lokacije nalaze trenutno neka od najvećih žarišta svjetskih sukoba.
Vezano više uz kontekst predstavljanja, nego uz same prilike njihova nastanka, fotografije iz ciklusa Beirut Sun Tanners otvaraju zanimljiva pitanja o percepciji i čitanju različitih kulturnih kodova u suvremenom društvu. Ono što će zapadnocentrično očište iščitati kao iskaz homo/seksualnog opredjeljenja (naposljetku, izložene fotografije su i nagrađene 2016. godine na amsterdamskoj manifestaciji Pride Photo Award), u izvornom kontekstu ne mora imati iste konotacije. Iako se Libanon, posebice Beirut, izdvaja iz arapskog svijeta kao izrazito liberalna sredina po pitanju prava LGBT zajednice, prikazana skupina muškaraca se nužno ne okuplja po navedenoj osnovi. Javno pokazivanje fizičke bliskosti među muškarcima kulture Istoka smatraju iskazom prijateljstva, dok bi se isto ponašanje trenutno u većini europskih zemalja smatralo neprimjerenim, bez obzira na razinu slobode i prava koja državni sustav omogućuje. U ovakvom su kontekstu izložene fotografije više od puke dokumentacije specifičnog mjesta i vremena. Može ih se shvatiti i kao podsjetnik na relativnost stavova i normi koje često uzimamo kao neupitne i jedine istine.
Vianney Le Caer je samostalni fotograf s boravištem u Londonu. Studirao je Pravo i političke znanosti na Sveučilištu Rennes u Francuskoj, s dijelom dodiplomskog studija na Marmara Sveučilištu u Istambulu u Turskoj. Magistrirao je na Političkim znanostima na Sveučilištu u Rennesu u Francuskoj te Hanoi u Vijetnamu. Nakon čega je magistrirao Fotožurnalizam i dokumentarnu fotografiju na Londonskom Koledžu komunikacija. Njegov opus proteže se od ratnih fotoreportaža iz Ukrajinske revolucije, konflikta u Iraku i Siriji pa do komercijalne fotografije u Londonu. Vianney je također redovan suradnik kolektiva Dysturb koji se zalaže za dostupnost vizualnih informacija široj publici kroz formu nekomercijalnih jumbo plakata na ulicama Pariza, Sydneya i New Yorka.
qFEST - Festival drugog i drugačijeg partnerski je program kolektiva queerANarchive i udruge Cenzura Plus koji se organizira drugu godinu za redom u susret Splitskom prideu. Nastavljajući se na sadržajno šarolik program, mnoštva organizatora i izvođača drugo izdanje festivala donosi predstave, koncerte, izložbe, filmske projekcije, radionice, partije i druge kulturno-društvene programe koje objedinjuje to što se bave problemom drugog i drugačijeg u društvu danas. Umjetnički izričaji nastali na intersekciji ljudskih i inih prava žena, lezbijki, gejeva, trans, interseks i rodno neodređenih osoba, izbjeglica, migranata pa i tovara, koje je suvremeno društvo stavilo na margine imaju za cilj senzibilizirati širu javnosti na pitanja drugog i drugačijeg, te time kreirati afirmativnu atmosferu u susret ovogodišnjem prideu.
Program festivala se organizira se uz sufinanciranje iz Programa Europa za građane, Europske unije, u okviru projekta Održivost humanističkih vrijednosti i demokratskih principa je održivost Europske unije, nositeljice Udruge za promicanje ljudskih prava i medijskih sloboda “CENZURA PLUS” i partnerskih organizacija Europska mreža nacionalnih organizacija civilnog društva, Brisel; Centar za informiranje, sudjelovanje i razvoj nevladinih organizacija, Ljubljana ; Balkanska mreža za razvoj civilnog društva, Skopje; Građanske inicijative - Udruga građana za demokraciju i građansko društvo, Beograd; Centar za razvoj nevladinih organizacija, Podgorica; Makedonski centar za međunarodnu suradnju, Skopje; Kolektiv za razvoj, istraživanje i propitivanje queer kulture - queerANarchive, Split; Udruga Teserakt za interdisciplinarna istraživanja, Split, uz podršku brojnih suradničkih organizacija civilnog društva, neformalnih inicijativa, aktivista te građanki i građana.
Programske aktivnosti festivala realizirane su uz financijsku podršku Hrvatskog audiovizualnog centra, Ministarstva kulture Republike Hrvatske i Grada Splita. Rad kolektiva queerANarchive financijski podržava Zaklada Kultura nova.
Primjedbe
Objavi komentar