qRUŽOK u karanteni - Every gay man starts off learning to lie

Najavljujemo novu temu qRUŽOK-a kojom ćemo se sljedećih tjedan dana baviti na društvenim mrežama kolektiva queerANarchive. Ovaj put tema se tiče pitanja zašto i kako prosječan peder, kao i svi oni drugačije seksualnosti i rodnog opredjeljenja, čak dvaput u životu moraju naučiti govoriti. Time nastavljamo s iščitavanjem knjige Insult and the Making of the Gay Self, autora Didiera Eribona. A o čemu se točno radi pročitajte u nastavku.


peter de potter - angelic stars


To shake off this interiorized yoke of domination implies, along with the decision no longer to tolerate it, a serious effort at getting rid of old mental and behavioral habits: to be able to say that one is gay involves an unlearning of all the preteneses that had been so assidiously learned and practiced with such a vigilance and for so long. Every gay man starts off learning to lie. He has now to learn a new language, a new way of speaking, new forms of self-presentation. … A gay man learns to speak twice.

Didier Eribon, Insult and the Making of the Gay Self, pg. 100


Heteroseksualnost se uzima zdravo za gotovo i podrazumijeva se da vrijedi za svakoga. Ona je normalna i sveprisutna te dominira javnim prostorom. Točnije, to je prostor u kojem heteroseksualci uredno mogu pokazivati svoje ispravne osjećaje, svoje ljubavi, svoje privrženosti prema osobama suprotnog spola, ukratko, mogu otvoreno pokazivati svoju seksualnu orijentaciju. Možemo reći da svakoga dana, skoro u svako doba, skoro na svakom mjestu svjedočimo spektaklu heteroseksulanih parova svih uzrasta koji se bez sustezanja drže za ruke, koji se grle i ljube, koji otvoreno razmijenjuju nježnosti. U takvom svijetu sve što odudara od normalnosti heteroseksualne ljubavi - jednostavno nije normalno. A svemu onome što nije normalno - nikako nije mjesto u javnom prostoru. Nenormalnom a zapravo drugačijem osjećanju i ponašanju je, u najboljem slučaju, mjesto u privatnom prostoru ili unutar privatnih odnosa s drugim ljudima.

U takvom svijetu ispada da je i posve normalno da svaki LGBT-ovac kada iz svoje privatnosti izlazi na ulicu, kada odlazi u školu ili na posao, općenito kada boravi u javnom prostoru... zna da na svoje tijelo mora navući masku, zna da mora zaigrati heteroseksualnu rolu koja mu nije svojstvena (play at being what he is not), zna da se mora praviti da je isti kao i svi drugi - sve to, naravno, kako bi izbjegao uvrede, nasilja i degradiranja. Kako je ustvrdio Eribon, “svaki gej muškarac započeo je učenjem o tome kako lagati”.

Brojna istraživanja su pokazala da je homoseksualnost, na razne načine, u nama prisutna od ranog djetinjstva. Radi se o osjećaju da smo drugačiji, da se ne uklapamo. Pa čak i onda kada u najranijoj dobi nismo svjesni kako mi to točno odudaramo, u nama započinje i postaje konstantan strah od toga da ćemo biti otkriveni. I tu počinje naša laž. Jer tu kreću naši napori da postanemo regularan dječak ili regularna djevojčica, počinju napori da se ne odamo nekom nepromišljenom izjavom ili gestom. Dužnost da se efektivno laže podrazumijeva uklanjanje velikog dijela svoje osobnosti, seksualnih i afektivnih identiteta koji nas bitno određuju. Posrijedi je, dakle, stvaranje psihološkog geta. Ili kako bi mi rekli - završavamo u ormaru koji ostaje dugo zatvoren, pa i za najbliže nam osobe, za obitelj i prijatelje, i sve ostale s kojima smo u svakodnevnom kontaktu.

Život u ormaru, u spletu laži kojima opslužujemo okolinu - ostavlja duboke tragove na našoj duši. Kada se konačno dočepamo snage i volje da se otresemo heteroseksualne dominacije, uviđamo da se tek otvara proces odučavanja od svih mentalnih i bihevioralnih navika koje smo godinama pomno gradili i nadgledali. Kako nam otkriva Eribon, to je vrijeme u kojem se mora naučiti novi jezik, novi način govora te novi način samopredstavljanja. Tako počinje naša druga rekonstrukcija osobnosti, a da bi je pospješili i učinili je uspješnijom - najbolje se opustiti u druženju sa istima ili sebi sličnima.

qRUŽOK je dio programske linije qRADIONICE koju kolektiv queerANarchive provodi uz financijsku podršku Ministarstva kulture RH. Rad kolektiva queerANarchive financijski podržava Zaklada Kultura nova.

Primjedbe

Popularni postovi