qRUŽOK u karanteni - heteroseksualna privilegija

Nova tema qRUŽOKA u karanteni, kojom ćemo se narednih tjedan dana baviti na društvenim mrežama kolektiva queerANarchive, je heteroseksualna privilegija, tj. istražujemo reakcije nama bliske okoline na naš coming out, odnosno odluku da otvoreno progovorimo o svojoj seksualnosti. Ovom temom nastavljamo s iščitavanjem knjige Insult and the Making of the Gay Self, autora Didiera Eribona, koja je i dalje glavno štivo u ovom ciklusu qRUŽOKA u KARANTENI.

foto - Rafa Medina: Last Coctail

In any case, one thing that characterizes a gay man is that he is a person who, one day or another, is confronted by a decision to tell or not to tell what he is. A heterosexual man will not need to do this, being presupposed by the world to be what he is. One’s relation to this secret and to different ways of managing it in different situations is one of the characteristics of the gay life. It is, of course, on of the things at stake in the struggle for visibility and affirmation being conducted today, the struggle to show that homosexuality exists and thereby to interrupt the process by which the self-evidence of heteronormativity is reproduced. This will certainly not alter the fact that a gay man will always, at one moment or another in his life, have to tell or at least let it be known of what he is. But perhaps the act can be made easier and that telling less painful.

Dider Eribon, Insult and the Making of the Gay Self, pg. 52-53

Kako je dobro poznato, heteroseksualnost je sveprisutna i dominira - kako javnim tako i privatnim prostorom. Ona ne samo da je duboko usađena u sve nas kao jedina normalnost, nego i sugerira koja su to ispravna osjećanja i ponašanja. Time striktno određuje da druge i drugačije seksualnosti nisu ni prihvatljive niti poželjne. A i podrazumijeva da smo svi - jednostavno heteroseksualni.

Koliko je heteroseksualnost normalna stvar možda najbolje pokazuje faza puberteta kada se još nerazvijene djevojčice i dječaci itekako bave svojom seksualnošću. Jest da i među njima ima onih kojima nikako nije do olakog otkrivanja svojih misli o tako delikatnoj temi kao što je seks, ipak, uočljiviji su oni čija muška, heteroseksualna razmetljivost na zadanu temu dominira jednako kao što muški i heteroseksualni princip dominira cijelim društvom. U takvom ozračju svakako je jednostavnije i lakše biti regularna djevojčica ili regularan dječak nego što je biti dovoljno hrabar da se napravi coming out-u. Zašto?! Pa zato što coming out zaista i užasava i uznemiruje - i lgbt-ovca koji se na takvo što odluči, i okolinu koja to mora saslušati.

Prvi coming out tek je otvaranje procesa koji će zapravo potrajati cijeli život. Radi se o tome da smo od situacije do situacije prisiljeni donositi odluku o tome trebamo li se out-ati ili pak preušutjeti pa i utišati svoju seksualnost. Takve situacije javljaju se pri izlasku u novi kafić ili s novim društvom, pri odlasku kod novog liječnika ili na novom poslu - i tako u nedogled.

Kao i prvi, tako i svaki sljedeći coming out bitno narušava heteroseksualnu privilegiju. Odnosno, privilegiju heteroseksualaca da budu ono što jesu bez da moraju promišljati ili progovarati o vlastitom identitetu, bez da osjećaju prijetnju ili krivnju zbog onoga što jesu. Dakle, svaki coming out narušava konfor heteroseksualne normalnosti, a heteroseksualce stavlja u poziciju da se i oni identitetski odrede, da se identificiraju, u ovom slučaju - kao strejteri.

Baš zbog toga ne možemo reći da su čudne svakojake reakcije većine heteroseksalaca kada se moraju suočiti sa svojim bratom, sestrom ili nekim drugim srodnikom, ili pak prijateljem - dakle, kada se moraju suočiti sa onima koji im jednog dana odluče otvoreno prijaviti da su gej ili lezba. Isto ili slično reagiraju i kada se na ulicama njihovog grada odvija povorka ponosa, čuveni a nepopularni Pride. I tada se većina uhvati u koštac s pitanjem "zašto lgbt-ovci moraju tako otvoreno i često pokazivati svoju seksualnost", pa i "zašto je ne zadržavaju u pivatnosti vlastitog doma ili u svojim privatnim odnosima s drugim ljudima". Upravo ova pitanja heteroseksualne većine razotkrivaju njihovu prijeku potrebu za obranom i zaštitom heteroseksualne privilegije.

Pa eto, kad već većina heteroseksualne većine može ustrajati na pitanjima “zašto”, idemo i mi s nekoliko naših pitanja kojima namjeravamo otkriti razloge njihovog iščuđavanja. Kao prvo nameće se pitanje kakve ste reakcije obitelji, prijatelja i kolega doživjeli nakon što ste se outali. Jesu li reakcije bile i pozitivne ili isključivo negativne? Što ste sve pri outanju morali dodatno objasniti? Jeste li kod nekog od heteroseksualaca kojemu ste se out-ali osjetili da se taj osjeća ugroženo, kao da narušavate konfor njegove heteroseksualnosti? Je li vam postavljeno pitanje zašto ste se baš morali out-ati i zašto mi lgbt-ovci to uopće radimo? Kako su vaši bližnji, vaši prijatelji i obitelj reagirali kada su lgbt-ovci počeli stupati po ulicama u povorkama ponosa, čuvenijem Pride-u? Je li netko od njih i nešto konkretnije poduzeo protiv onih koji su otvoreno odlučili progovoriti o svojoj seksualnosti? I na kraju, je li bilo i onih koji su razloge coming out-a osoba drugačije seksualnosti istinski shvatili? Vaše reakcije i komentare možete poslušati u idućoj radio emisiji Queer u eteru koja ide ponedjeljkom u 17 sati na KLFM radiju u zajednici.

qRUŽOK je dio programske linije qRADIONICE koju kolektiv queerANarchive provodi uz financijsku podršku Ministarstva kulture RH. Rad kolektiva queerANarchive financijski podržava Zaklada Kultura nova.

Primjedbe

Popularni postovi